I morgon är det 1:a december och här har vi redan
börjat att vänta på tomten.
Vi väntar på honom eftersom han oftast
har paket med goda saker i.
Att vänta, ja det tränar vi på :)
image473

och väntar........
image475
Han kommer väl till slut, tomten :)

Sen så har vi klätt julgranen.

Ja, det är lite väl tidigt, men vi tycker om att

ha julgranen framme. Den ger ett sånt

mysigt sken, nu när det blir så tidigt mörkt ute.

Granen kan inte vara så stor eftersom den måste
stå på ett skåp eller dylikt. Zmugge, som är en riktig
buse, kan inte låta granen vara i fred.
Utan han ska smaka på varenda liten gren, boll
och sen så gillar han att slita bort glittret.

Så här ser vår gran ut, inte så stor men fin.

image474

Glöm nu inte bort att skriva din önskelista
till tomten. Vi har redan börjat att skriva våran,
den kommer att bli jättelång.


Nisse och Zmugge

Våran matte skulle ta kort på oss,
det skulle bli det perfekta julkortet :)
Men hur lätt tro du hon hade det?

Hon skulle även hjälpa moffe och momme
att ta ett fint julkort på Chivas.
Momme hade köpt ett renhorn som
han skulle ha på huvudet.
Hur snyggt skulle de egentligen bli?
Chivas som Rudolf med den röda mulen:)

Så här såg vi ut alla tre. Vi, som lussepojkar
och Chivas som Rudolf :))
image470

Bara Rudolf, nej vi menade Chivas :)
image471

Lussekillarna
image472

Jakten på det perfekta julkortet fortsätter säger matte.

Jag är nu 1 år och känner mig stor, men ändå
rätt så busig och odresserad :)

För att fira mig hade min matte gjort en jättefin
och god tårta. Den var fylld med leverpastej, korv, hemmagjorda
köttbullar, kalvsylta, hamburgerkött samt mjukost med
viltsmak och två brödskivor.

Så här såg den ut:
image467

Sen så ville jag blåsa ut ljuset. Men hur lätt är det, när
man har underbett. Jag blåste och blåste men inget hände :)
image468
Så till slut fick matte blåsa ut ljuset och
dela på tårtan.

En bit till mej och en till Nisse.
Du må tro att den var god.image469

Vi åt och åt tills det inte fanns en smula kvar.
Jag var jättenöjd över min 1-års tårta,
godare kunde den inte bli.

Nu väntar jag på presenterna från Sune, Herbert och Chivas.
Undrar vad det blir?

Måste också passa på att hälsa till mina två systrar som också
fyller ett år idag. GRATTIS!!!!

Zmugge
Sen Zmugge flyttade in har jag fått ändra på mitt spanarställe.
Förr satt jag på fönsterkarmen och spanade över gården, men
det går inte längre. Nu får vi sitta på samma fotölj jag och han.
Så här ser det ut när vi håller koll på vad som händer ute på
vår gård.
image462

Fast Zmugge han ser nog mycket lite, eftersom det är jag som 
står på ryggstödet. 
För det mesta gör Zmugge som jag, han har liksom inga egna ideer :)
Voffar jag så voffar han :))
Därför spelar det ingen större roll om han ser ut eller inte.

Ibland måste man in i jungeln för att se något.
image463


image464

Zmugge vill berätta något viktig för dig.
image465
Vet ni om att jag fyller 1 år imorgon, den 19 november?
Matte har lovat att jag ska få en massa god mat och
det är det bästa som jag vet. En tårta med köttbullar,
leverpastej, kalvsylta mm. kommer hon att bjuda på.
Självklart sätter vi in en eller flera bilder från mitt
1-års firande.

Ja, det var allt som Zmugge ville berätta.
Ha en bra kväll och titta in imorgon på
vår blogg och Zmugges 1-års firande.

Nils Karlsson Pyssling
Väckte matte just före lunch, hon sov som en stock eftersom hon jobbat natt.
Vi tyckte det var för fint väder ute för att sova, så hon fick allt
stiga upp och följa oss ut.

Oj vad vi njöt, temperaturen var runt -3 grader och solen sken.
image453

Så här såg det ut mot solen :)
image454

När vi höll på som bäst att ta kort så kom Aragon på besök.
Han hade smitit från sin husse och kom springande fram.
Det var tur att Nisse sa till på skarpen, så att
han höll sig en bit i från oss.
Aragons husse kom snabbt fram och hämtade
honom, men vi fick ändå hälsa på varandra.
Aragon är jättestor och vi är allt för små för att leka med honom.
Han är en månad yngre än Zmugge och ser ut så här.
image455

image456

När Aragon hade gått så började vi vår träning,
att se ut som tomten, dvs vi vill ha vitt skägg.
För att få det måste man doppa huvudet i snön.
image457

Sen ser man kanske ut som en tomte.
Så här såg Nisse ut.
image458

Så här såg Zmugge ut.
image459

Det är lite orättvist, Nisse har så mycket hår i ansiktet,
därför så ser han ut mer som en tomte.
Zmugge däremot måste jobba mycket hårdare för
att likna en tomte.
Så här ser vi ut båda två när vi doppat nosen
i snön.
image460

Efter all tomteträning så sprang vi lite grand och
spanade efter brudar.
image461

Sen så ville matte att vi skulle gå hem,
hon kände sig fortfarande lite trött, eftersom hon sovit så lite.
Självklart så följde vi henne hem och sov några timmar .
Det var ganska skönt att få ligga i hennes säng och sova
efter att vi varit ute i kylan och lekt.

Vid tangenterna, Nisse och Zmugge - Norrlandsgriffongerna

I år är snön konstig,ena dan är det vitt på marken
och nästa dag är det bara slask.
Steg därför upp extra tidigt en morgon, så att
snön skulle ligga kvar. Matte tog några kort
på oss när vi sysselsatte oss i snö.

Vi gjorde följande:

SPÅR I SNÖN
image446

SMYGA PÅ ÖVNINGAR
image447

PLOGNINGAR
image448

FÖLJA NISSE
image449

FÖLJA ZMUGGE
image450

STÅ PÅ TRE BEN
image451

GRÄVA GROPAR
image452

Ja, det var ungefär allt vi gjorde den där morgonen.
Vad brukar ni göra i snön?

Nisse och Zmugge

Vår kompis Chivas har varit här några dagar.
Du må tro att vi haft kul, med mycket bus och skoj.
Varje gång Chivas kommer hit så brukar vår matte
klippa ner honom (han är ingen utställningshund)
och sen så får han bada.
Han har berättat för jag och Zmugge,
att han verkligen tycker illa om att bada.
Men det verkar inte vår matte bry sig om, utan
hon stoppar honom i badkaret, schamponerar
tills han är alldeles löddrig, då sköljer hon
honom ren och torkar honom torr.
Så här ser han ut, nyklippt och nybadad.
image443

image444
Våran matte tycker han ser ut som en nallebjörn.

Eftersom det är vår blogg så vill jag och Zmugge också
vara med på en bild, även om vi nu inte är nybadade :)
image445
Vi ser kanske inte ut som några nallebjörnar,
men gulliga ändå :)


Vi, jag, Zmugge och Chivas vill passa på att hälsa till
vår lillmatte Jenny som jobbar och bor i Oslo.

MÅNGA BLÖTPUSSAR FRÅN OSS!!
Glöm inte presenterna nästa gång du
kommer hem :)

Vid datorn, Nisse Karlsson Pyssling
Jag, Nisse har fått en utmaning från Fido, en halvbror till mig :)

 

REGLER för utmaningen lyder som följer:


Varje utmanad hund ska skriva 6 underliga/konstiga fakta om sig själv och samtidigt ange reglerna för leken på sin hemsida. Sedan väljer man 6 nya hundar och gör en lista av deras namn. Efter det är gjort skriver personen en kommentar i de utmanades gästbok för att de ska fnatta in och läsa på ens egen hemsida för mer information.

Nisses underligheter:

1. När jag ska ta på mig halsband och koppel vid ytterdörren, kan jag inte gå dit hur som helst utan jag måste gå efter höger vägg, något annat är otänktbart.

2. Varje gång som jag är ute och går med matte och Zmugge, måste jag bajsa. Visst händer det att jag inte gör det men det är sällan. Enkelt sagt ofta och lite, hi, hi, hi.....

3. Att någon annan än matte ska lyfta upp och bära mig är inte någon bra ide, jag spretar med alla 4 benen och sprattlar. Matte har alltid undrat varför och jag har inget svar, utan är bara sån .)

4. Jag gillar att "prata" och att "skvallra", har många roliga ljud för mig. Matte säger att jag pratar både högt och gärna.

5. Jag älskar alla människor men utan min matte så stannar livet.

Jag Nisse utmanar följande hundar:
Trixi, Bosse, Paco, Sune, Herbert och Chivas


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨