Inofficiell utställning i Piteå den 29 september 2007

8kommentarer

Hej!
Nisse här, måste få berätta hur det gick igår när
jag,  Zmugge och matte var på en utställning i Piteå.

Vi anlände tidigt till lokalen, det var nog ett stort garage :)
Så här såg det ut där domaren satt.
image417

Det fanns bara en ring och runt om
var det massor av människor och hundar.
Vi satte oss i ett hörn och väntade och väntade.
Ja, ni som varit på en utställning vet att det är
en lång väntan innan man ska in.
Men som tur var hade matte med sig vår
bur, den vi sitter i när vi åker bil.
Så jag och Zmugge la oss i den och sov en stund.
image418

Som ni kanske har läst, har jag lite problem med att ställas ut.
Matte tog därför på mig mitt utställningskoppel en bra stund
före det var min tur. Sen gick hon bland alla människorna och hundarna
så att jag ínte skulle tycka det var farligt. Till slut var jag mitt vanliga jag,
voffade lite på andra hundar och tyckte det var rätt ok att vara där.
Matte tränade också på att stå fint. Hon fick hjälp av tant Birgitta, Zmugges
uppfödare. Det var hon som tog korten. Så här fint stod jag:
image419
Ok, svansen orkade jag inte hålla uppe så länge :(

image420
Matte hjälpte därför till :)

Efter alla de här förberedelserna, så gick det riktigt bra
när jag kom in i ringen. Visst var jag lite rädd men
inte som förr. Jag stod still på bordet och domaren
fick titta i min mun och känna på mig. Hon var jättesnäll
och försiktig vilket var jättebra.
Sen sprang vi fram och åter samt några varv runt i ringen.
Jag försökte dra mig lite undan men matte
fortsatte bara att springa så jag var tvungen att hänga med.
Jag har fortfarande lite svårt att få upp svansen men
det kommer väl.
Att stå framför domaren ville jag inte, men
matte visade hur jag skulle stå, sen var det inga problem.
Jag åt till och med godiset som matte bjöd på och det har
jag aldrig gjort framför en domare förut.
Matte säger att det var som om jag blivit en champion,
så glad blev hon över mitt uppförande.

Min kritik:
2,5 år hane. Könspräglat huvud m. trevligt uttryck. Fin hals.
Bra rygg. Bra ben och tassar. Fina vinklar.
Rör sig bra när han vill. Trevligt visad!

Sen var det Zmugges tur. Han tycker det är rätt så roligt att
vara i ringen. Ja, visa tänderna är väl inte hans favorit men
han tränar på det :) Han var lite busig när matte och han skulle
springa runt i ringen. Matte säger att det beror på att hon var tvungen
att gå runt med mig så då blev det ingen tid över till Zmugge.
Men något som Zmugge är duktig på är att stå fint, där
stod han jättestilla. Bra Zmugge!

Zmugges kritik:
10 månader hane med könspräglat huvud. Mörka ögon.
Bra hals. Bra kropp för åldern.Bra benstomme.
Tillräckliga vinklar. Rör sig med bra steg när han vill.
Välvisad!

Domare: AnnCharlotte "Tjotte" Burman

Efter oss så var det Zelmas tur,  Zmugges lillasyster.
Hon var jätteduktig och jätteglad, svansen for åt och fram
hela tiden. Det var Birgitta, Zmugge och Zelmas uppfödare
som visade henne.
image421

Efteråt såg hon ut så här.
image422

Fler och bättre bilder på Zelma kommer snart att sättas in här på bloggen.

Sune och Herberts systrar, Siri och Ida var också där.
De satt vid ringen och väntade på sin tur.
image423

När vi hade visat upp oss tyckte matte att
det räckte så vi åkte hem, jättetrötta men mycket nöjda.

Eftersom Zmugge inte blev fotad så mycket,
så måste jag avsluta med en bild honom.
Så här såg han ut efteråt när han
somnat i mommes famn. Momme
säger att Zmugge är som en katt, fattar
inte vad hon menar med det.
image424

Vid tangentbordet
Inras Nils Karlsson Pyssling :)

8 kommentarer

Sune

01 Oct 2007 13:02

Grattis Nisse! Du har äntligen börja fatta att det inte är så farligt, utan att man har ju chansen till att få något extra gott. Till helgen åker jag och Hebbe till Sundsvall, du kan väl hålla en tass på oss. Det kan nog behövas.
Agility-Sune

Nisse

01 Oct 2007 13:34

Tack Sune! Ja, jag har äntligen börjat fatta varför man är på utställningar, och det är för att få massor av gott godis. Godiset jag fick i Piteå var VÅM (jag tror det stavas så?) och det var supergott. Jag är i vanliga fall ganska kräsen av mig men det var som sagt mumma :)Matte har lovat att om jag fortsätter att uppför mig ska jag få massor av VÅM varje gång vi är på utställning, men bara då :)
Jag och Zmugge håller självklart varenda tass som vi har, ja 8 tassar precis. Det går säkert bra för dig, Herbert är jag lite osäker på. Han är fortfarande lite busig av sig och han kan busa till sig i ringen :)) LYCKA TILL GRABBAR!
Tasshållaren Nisse

Trixi

02 Oct 2007 10:22

Heja Nisse! Snart är du så van vid ringen så det blir som vilken vardaglig sak som helst.

Nisse

02 Oct 2007 13:56

TRIXI:Ja, det är nog det som är meningen, med att vi åker på så här många utställnigar. Att jag ska bli så van, så att jag kan vara mitt vanliga glada jag :)
Nisseplutten :)

Jannica

04 Oct 2007 08:41

Grattis Nisse!! å gratta brorsan också!! Ni är så duktiga båda två!! Och såg bilder på Gibbe också!! Så stora dom blivit!!
Nosgos Fido

Nisse

05 Oct 2007 21:45

Tack, tack Fido. Vi gjorde vårt bästa, jag och Zmugge :) Visst har de vuxit, Zmugge och Gibbe? Busiga är de också så det räcker :)
Nisseplutten

Helena och Sally

12 Oct 2007 08:50

Hallå igen!
Himlar så fint uppställd du är Nisse, på ett av fotona.....men som sagt trägen vinner, snart har du "champinjon"-titeln som i en liten ask....och då får de minsann se vad de missat!På dem igen,vi håller på dej!
Hälsn. Helena och Sally

Nisse

18 Oct 2007 12:06

HELENA OCH SALLY: Tack för de orden :) Matte vill ju gärna att jag ska bli en "champinjon" och jag ska göra mitt bästa. Roligt att ni håller på mig.

Nisse - no.1

Kommentera

Publiceras ej