Inofficiell utställning i Boden den 23 februari 2008

12kommentarer

Nu har vi varit på årets första utställning.
Det var bara en inofficiell, men eftersom vi behöver all träning
som går att få, åkte vi dit.
Utställningen var på lördagen men vi åkte redan på fredagen,
eftersom vi skulle passa på att hälsa på momme, moffe och Chivas.
Efter en massa bus och en god natts sömn åkte vi på lördagsmorgonen till Boden.
Med oss hade vi kennelpojken "moffe", han var till stor hjälp för matte och för oss.
Vi var där runt 09.30 (inget insläpp efter 09.45), sen fick vi vänta och vänta.............

Det var 157 hundar, 2 domare och de dömde ungefär 10 hundar i timmen.
Då kan ni räkna ut ungefär hur lång tid utställningen tog.
Zmugge hade nr 121 och Nisse 142, vi skulle alltså in i slutet.

Här vilar vi ut en stund i vår bur.
image537

Men vi träffade också en massa hundtjejjer.
Som tex dessa trevliga damer, Hedda (Sune och Herberts mamma) och Märta
image538

Sen hade vi besök av Zelma, Zmugges syster.
Hon satt en stund med oss i buren, men här sitter hon själv.
image539

Först ut i ringen var  Zelma, här har vi ett kort på henne när hon står på bordet.
image540

Sen så var det Zmugges tur, han skötte sig jättebra.
Lite bus när vi skulle springa men annars inga problem.
Hans kritik var:
Trevligt maskulint huvud, kraftig hals, stark rygg, bra bröstparti,
bra vinklar och benstomme, trevliga rörelse, välvisad,  HP

image541
Här står Zmugge fint för domaren :)

Sen var det Nisses tur. Han tävlade i öppen klass.
Men det gick inte så bra den här gången.
Han var trött och less efter många timmars väntan. Så när han
skulle stå fint för domaren så ville han inte.
Kritiken:
Domaren hade under typ, storlek och helhetintryck kryssat för UTMÄRKT.
Sen skrev hon följande: Härligt huvud och uttryck, Bra rygg och kors,
välvinklad runt om, rör sig bra. Önskas frimodigare i ringen.

image542
Det här kortet var taget under dagen, då Nisse
både sprang i ringen med svansen uppe och
ställde sig så här fint.
Tyvärr var det ingen domare som dömde då :(
Man han kan om han vill :))

Det blev sena kvällen innan vi kom
till momme och Chivas. Vi var så trötta
att vi orkade inte åka hem utan sov över där.
Hem kom vi först på söndag, mycket trötta och
slitna efter 3 dagars frånvaro.

12 kommentarer

Sune/Herbert

27 Feb 2008 06:58

Oj, vad kul att ni träffade våran mamma och moster Märta. Visst är tjejerna mysiga?

Vad duktigt ni var båda två, men Nisse snart kommer en seger ska du se, bara svansen åker upp!
Sune och Herbert

Nisse och Zmugge

27 Feb 2008 14:21

SUNE/HERBERT: Eran mamma, Hedda och Märta var supertrevliga damer, som vi busade med. Zmugge han busade lite för hårt och blev förstås tillsagd några gånger :))
När det gäller att vinna, så ger nog matte snart upp. Hon säger att vi ska försöka några gånger till, sen får vi se. Kanske blir jag bara en "sällskapshund" och inte en "utställningshund".

Vid tangentbordet
Nisse

Sune

28 Feb 2008 07:16

Du får inte känna det så, för utställning är ju faktiskt inte så viktigt. En trevlig sällskapshund det är väl det alla hundägare vill ha? Eller hur Nisse?

Sune sällskapshund

Nisse

28 Feb 2008 16:34

SUNE: Min matte säger att det är inte så viktigt och att jag är världens bästa "sällskapshund". Men hon säger att hon tycker att jag är för snygg för att inte ställas ut, jag måste faktiskt hålla med henne ;)

Snygga Nisse :0

Therese

29 Feb 2008 20:18

Tack för komentaren i vår blogg! Det är supernyttigt och roligt att kunna träna tillsammans. vad synd att det är så långt mellan oss, annars skulle vi kunna träna ihop.
Väl kämpat gänget! De tips jag kan ge är att träna ofta och på olika platser. När ni är ute och går på samhället, när det kommer människor på besök. träna ofta och korta stunder. Ge godis när någon klappar Nisse. Lägg det på sådan nivå att han ALLTID lyckas!Träna stegvis. Det ska vara positivt att vara i närheten av och bli klappad av nya människor. Snuggles var faktiskt väldigt besvärad av utställningssituationen i början, men jag har lyckats träna bort det på honom. Nu tycker han faktist det är riktigt roligt! Om jag har lyckats träna bort detta på honom, kommer du att lyckas med Nisse. Kom ihåg att du inte ska vara nervös på utställning. It travels down the lead. Det du känner, känner också hunden.
Nisse är superfin, så det vore toppen att få se honom showa.
Lycka till!
Många kramar/Therese och gänget

Therese

29 Feb 2008 20:18

Tack för komentaren i vår blogg! Det är supernyttigt och roligt att kunna träna tillsammans. vad synd att det är så långt mellan oss, annars skulle vi kunna träna ihop.
Väl kämpat gänget! De tips jag kan ge är att träna ofta och på olika platser. När ni är ute och går på samhället, när det kommer människor på besök. träna ofta och korta stunder. Ge godis när någon klappar Nisse. Lägg det på sådan nivå att han ALLTID lyckas!Träna stegvis. Det ska vara positivt att vara i närheten av och bli klappad av nya människor. Snuggles var faktiskt väldigt besvärad av utställningssituationen i början, men jag har lyckats träna bort det på honom. Nu tycker han faktist det är riktigt roligt! Om jag har lyckats träna bort detta på honom, kommer du att lyckas med Nisse. Kom ihåg att du inte ska vara nervös på utställning. It travels down the lead. Det du känner, känner också hunden.
Nisse är superfin, så det vore toppen att få se honom showa.
Lycka till!
Många kramar/Therese och gänget

juliaochelton

01 Mar 2008 19:29

GRattis Norrlandspojkarna ! !
Stor succe i ringen :)
Kom igen Nisse !, snart kommer du säkert tycka det är jätte roligt i ringen.
Och zmugge. Din syster, vad fin hon var !
Och vad snyggt du står på golvet. Matte gillar verkligen din färg :)
Kram Julia och Elton

Nisse och Zmugge

02 Mar 2008 19:10

THERESE OCH GÄNGET: Tack för dom tipsen! Vi får fortsätta att träna mer :) Hoppas att jag, Nisse också kommer att tycka som Snuggles. Att utställningar kan vara roliga. Tills dess är det träning för oss (matte inräknad) som gäller. Matte har förstått att jag känner av hennes nervositet och det har inte gjort saken bättre. Fast nu är hon mycket lugnare än förr och det har hjälpt.
När jag kan det där med utställning, så kommer vi att åka söderut. Förhoppningsvis är ni också där så att vi kan träffas. Tills dess håller vi tassarna att det fortsätter att gå bra för er grabbar/tjejen på utställningarna.
Vid tangenterna, en snuvig Nisse.

JULIA OCH ELTON: Tack för det :) Ja. vi gör så gott vi kan. Fast Nisse kan bättre om han bara vill. Visst var min syster fin, fast hon var rätt ettrig. Du må tro att hon sa ifrån när hon satt med oss i buren. Hur vi än satt så var det aldrig bra. Vi var hur snälla som helst men det hjälpte inte. Till slut var Nisse tvungen att säga till på skarpen och då gav hon sig :))
Det är bra med storebror ibland.
Visst har jag fin färg på pälsen, den är blanksvart. Dessutom är den ganska tjock, så jag fryser inte så lätt. Har hört att andra brabanconer fryser på vintern, men det gör inte jag. Troligtvis beror det på min tjocka och fina svarta päls.
Nosgos från en lika snuvig Zmugge

Ingrid Raij

02 Mar 2008 22:29

Men Nisseplutten, du som är så stilig! Skit i mattes nervositet, tänk bara på dig själv! Säg till henne att ni
går in i ringen bara för att ha skoj och att du älskar henne för just det!
Kram min Nisse, du har ju blivit morbror, Nora har fått tre pojkar och två flickor! Det blir trångt på motorcycklarna i sommar!

Nisse

03 Mar 2008 19:27

INGIRD: Ja, dom säger att jag är stilig :)) det är därför som vi fortsätter att kämpa. Jag har haft ett allvarligt samtal med matte och hon ska skärpa sig. Hon har sina fel och brister, men hon är ändå mitt allt.
Hälsa Nora från en stolt morbror, det vore jätteroligt att få se en bild på henne och hennes valpar :) Få jag ge dem ett förslag, skaffa en sidovagn!! :))

Nosgos från morbror Nisse!

Fido

04 Mar 2008 10:02

Du är för härlig Nisse!! Min kära bror!! Jag kan egentligen bara säga att jag håller med alla som skrivit ovan och att Therese gav väldigt bra tips!! Utan att ha tänkt på det så är det faktiskt så min matte håller på med mej!! I tid och otid ställer hon upp mej, och så får jag godis!! Jag håller mina tassar för att din matte slappnar av så att du också kan göra det för du är Döläcker!!!
Hälsa och gratta din "lillebror" från mej!!
Nosgos Fido (som fyllde 2 år igår :-))

Therese

11 Mar 2008 11:58

Hej Nisse! Kul att du gillade våra tips.
träna ordentligt så ni kan turnera landet runt och vi kan träffas.
Ha det så bra!
Kramar/Therese Snuggles Otto & Potion

Kommentera

Publiceras ej