Vi vill skicka en hälsning till alla:

Nisse, Zmugge & Assar

Hej, Assar här.
Måste få berätta vad jag gjort idag.
Jo, jag har fått varit lös och
sprungit på ängen med storkillarna.

Jag var väl inte riktigt lös, hade en spårlina
fastsatt i min sele. Men den brydde jag mig
inte om, sprang precis som jag inte hade någon.
Matte vill ha en viss säkerhet och det ger den här linan.
Ja, jag har en benägenhet att springa lite som jag
vill, därför måste jag ha en lina.

Så här såg det ut när vi sprang iväg.




Matte hade det jobbigt att hänga med.

Helt plötsligt ropade hon mitt namn, ASSAR!!!
Vet ni vad jag gjorde? Jo, jag vände om och
sprang till henne. För vet ni vad, hon har alltid
något gott i fickan. Jag sprang så fort jag kunde
och fick då en godisbit. Så här såg jag ut när jag
närmade mig matte.



Men det var inte bara jag som ville
ha en godbit. Nisse ville också ha en bit.


Matte ropade på mig flera gånger, och
ibland så var det faktiskt Zmugge som
hann före. Ja, han är också godissugen.
Se sån fart han har.

Ja, han var lite närmare matte, så han
kom fram före mig. Vilken osis jag hade.

Här har ni ett bildbevis på att mattes godis
var gott. Titta, bilden säger allt :)


Innan vi gick hem så försökte matte
ta ett gruppkort, fast det blev inte så bra.
Men håll till godo.


Jag har många saker som jag måste träna på.
Ja, först och främst är det att lyssna på
mitt namn. Det är jag ganska dukig på.
Sen är matte och rycker i min päls, nästan
varje dag. Hon säger att jag måste vänja mig vid
det. Det går bättre och bättre för varje gång.
Sen så blir jag kammad varje dag, fast jag tycker
det är onödigt arbete. Men matte ger sig inte, hon
kammar även om jag inte tycker det är så kul


Ja, det är mycket som jag måste lära mig, och
jag är riktigt duktig säger matte.
Nu väntar jag på att det ska komma snö, så
jag får springa och busa. Ska bli mycket
spännande eftersom jag aldrig sett sånt.

Nosgos från Assar

Blev väckt jättetidigt i morse av matte. Undrade vad som var
på G. Åkte iväg och helt plötsligt var jag hos Tyra igen.
Oj, så glad jag blev, över att se henne igen.
Jag la på min charm och ett tu tre så var det klart.
Matte, ja hon var mycket stolt över min prestation.

Här är jag och Tyra i norrlänska marker och spanar.


Var bara tvungen att ta ett kort på Tyras profil,
visst är hon snygg?


Innan Tyra åkte hem till Stockholm fick jag ett minne av henne.
Visst ser ni likheten?

Nallen kommer att kallas efter henne, Tyra.

Nu ser jag fram emot att bli pappa.
Håller alla tassarna att Tyra får många fina valpar.


Pappa Zmugge

Idag fredag har jag, Zmugge varit med om en mycket
speciell sak. Jo, jag har fått para mig med en jättenygg petit tik.
Hon heter Tyra och kommer från Stockholm. Ja, hon
kom ända därifrån, för att träffa just mig.
Vi sågs igår för första gången, men
då föll hon inte för min charm.
Men nu på förmiddagen så tyckte hon om mig
och vi parade oss.

Ska träffa henne en imorgon, innan hon åker
hem till storstaden och det ska bli jättespännande.
Kanske parar vi oss en gång till, ja det hoppas
i alla fall min matte och hennes matte/husse.
Jag skriver imorgon och berättar hur det gick.

Vi ska ta några kort på jag och Tyra imorgon,
då får ni se hur snygg hon är.



Vid tangenterna, en mycket stolt Zmugge :)

Så här ser det ut nu för tiden i vårt kikarfönster.

Nisse, Assar och Zmugge kollar in cykelvägen utanför.



Vid tangenterna, matte
Hejsan, Assar här.


Tänkte bara berätta lite
om vad jag om mina "bröder" hittar på.
Matte har säkert berättat tidigare om att
hon, Nisse och Zmugge brukar vara
nere på ängen och busa.
För mig är det en nyhet och ett bra träningstillfälle.
Ni förstår, jag gillar att gå mina egna vägar och
kan därför lätt försvinna. Matte behöver träna mig
i att följa henne och att lyssna och komma när hon
ropar mitt namn.

Så för att jag ska få springa med de andra killarna,
så har hon mig i rullkoppel.
En jättebra ide, för då känner jag mig lös och
samtidigt har matte kontroll över var jag tar
vägen.

Här springer jag med Nisse och Zmugge.


Ni må tro att matte låter konstigt när
hon springer där bak. Undrar vad det
beror på?

Här spanar jag efter storkillarna.


Så här långt bort från matte kan jag vara, praktiskt va?




När vi sprungit oss less, gjort våra
behov klart, så gick vi hem. Ja, matte
brukar bära mig lite då och då, så jag inte
behöver gå allt för långt. Men jag gillar
verkligen att hänga med storkillarna.

När vi kommit hem, var det full fart igen.
Vi sprang runt i lägenheten och vips,
var vi allihopa och hoppade runt i matte
och husses säng. Matte hann bli lite rädd
att vi skulle falla ner, men det gick bra.


Lika fort som vi sprungit upp i sängen, lika
fort somnade vi allihopa på sängen.
Nöjda och glada över allt roligt som vi gjort.
Matte kom även hon och la sig med oss
och sov. Ni må tro att jag tycker det är mysigt
att krypa ihop och sova med henne.

Nosgos från en mycket busig Assar :)

Moffe och Chivas var hos oss och då passade
Jenny, vår lillmatte att bjuda hem oss på middag.
Ja, vi hundar fick följa med, men det var matte
och moffe som skulle få äta.

Ni må tro att vi var glada över att få träffa dem
igen, sprang som om vi aldrig gjort det förr. Hoppade
i deras nya soffa och uppförde oss inte allt för bra.
Men till slut fick matte oss att bli lugnare och då
kunde hon få äta i lugn och ro. Ja, Assar han var
faktiskt lugnast, låg och sov på mattes jacka :)

Så här fint hade de dukat:


Så här ser vardagsrummet ut:


Det här texten satt på rumsväggen,
HEM LJUVA HEM:


Så här ser deras kök ut, fast det
är inte riktigt klart än. Några små
saker kvar att fixa:




Moffe och matte var jättemätta och
hade haft en jättetrevlig kväll. Vi hade
också haft det roligt, fast en liten
matbit hade inte varit dumt.

Matte och moffe hälsar till Jenny och
Andreas och tackar för den jättegoda
maten och för det trevliga sällskapet.

Nisse, Zmugge och Assar

När vi var i Sundsvall på utställningen så kom
det en ny kille och hälsade på. Han hette Tim
och var 5,5 månad.

Vi trodde förstås att han skulle vara
med oss en stund och sen åka hem med sin matte.
Men hans matte verkade ha glömt bort honom,
för hon kom aldrig.

Så här såg han ut när han kom:


Till slut förstod vi att han skulle stanna
och bli vår nya lillebror.
När det gällde hans namn, var vi alla överens.
Han kunde inte heta Tim, eftersom mattes
kompis barn heter Tim och då kan ju inte
våran lillebror heta likadant.

Vi har funderat och funderat och tittat och till
slut förstod vi att han var en ASSAR.
Så nu heter han det.

Här leker Assar att han är ett bi:


Assar är en jätteglad och snäll kille,
vågar det mesta. Han har till och med
varit upp i vårt kikarfönster och kollat,
liten som han är.


Han har även träffat Chivas vår polare och det
gick jättebra. Chivas är så snäll och lugn så det
är inga problem. Här ligger vi i solen, fast Chivas
vill inte vara med på bild.


Oj, vi har glömt bort att berätta vad Assar
heter på riktigt och vart han kommer ifrån.
Han heter Inras Ultra Ultimate och han kommer
från samma ställe som Nisse, Inras kennel.

TACK INGRID, FÖR ATT VI FICK DITT FÖRTROENDE
ATT KÖPA DENNA UNDERBARA KILLE!

From med nu kommer vår blogg att byta namn.
Vi kommer att heta, NISSE,ZMUGGE OCH ASSARs blogg

Vid tangenterna, Matte, Nisse, Zmugge och lille Assar

Vi har varit i Sundsvall hela förra helgen.
Bott i en stuga med våran "kusin" Kalle och
våra vänner Selma,Wilma, Siri och Ida.


Här är vi, Zmugge, Nisse, Selma, Signe
och matte Jessica ute på en promenad
runt stugområdet. Visst var det fint vid
vattnet.


Nisse och moster kollar ut genom fönstret i stuga
som vi bodde i. Visst är han snygg vår Nisse?

Selma var på utställning på lördagen, då hade sdhk
ordnat en. Här har ni några bilder av henne och matte
Jessica.

I ringen.



Framför domaren :)


Sen hade vi en liten träff med andra griffonägare.
Det bjöds på kaffe/the med hembakade bullar som
Gunn-Ell hade bakat. Jättegoda bullar och en jättebra ide'.

Vi var också på utställning, fast på söndag och
då visade vi upp oss i ringen, men det gick inte så särskilt bra.
Zmugge blev 2:a i Championklassen och Nisse likadant. Fast Nisse
fick reserv CACIB och det fick vi vara nöjda med.

Vår kritik blev följande:

ZMUGGE:
Tillr. prop. ganska bra huvud, mörka ögon,
god resning, bra bröstparti, avfallande kors,
kort has, borde röra sig bättre runt om, bra
pälskvallite'

NISSE:
Bra helhet, välformat huvud, mask. präglat,
välansatta öron, bra överlinje, djup i kroppen,
kraftiga ben, goda vinklar, kan röra sig bra när
han vill, bra pälskvalitet.


Gå gärna in på våra "kusiners" blogg och kolla, där
finns det fler bilder.
http://norrlands_norwich.blogg.se/


Hemresan gick bra, vi hade en proppfull bil som vi
åkte i. Moster, Måna och matte hade handlat på IKEA
så våra hundburar var väl inpackade bland diverse saker.

Efter några mil stannade de för att äta, en sen lunch. Ni
må tro att matte blev besviken när hon såg vart de skulle äta.
Jo, på ett Sibyllakök. Det kallades för Matvraket och låg bredvid E4:an.
Matte som inte varit ute på en resturang på nästan 10 år, blev
jättebesviken. En hamburgare med cola är inte vad hon hade
sett fram emot. Men nu var hon tvungen att äta av det som
bjöds, eftersom hon var så hungrig.

Här sitter moster och Måna och väntar på maten, sittandes på
barstolar :))



Matte var besviken, men vi hundar var ännu mer
besvikna. Vi fick inte en endaste tugga, då kan man
vara besvikna :(

Efter matstoppet fortsatte vår resa hem till norrland.
Vi var hemma hos husse vid 17-tiden och ni må tro att
vi var glada över att se honom igen.


NISSE och ZMUGGE