Det är ganska vanligt att valpar är rädda för damsugaren, så
är det också för Herrman. Han är inte jätterädd, men håller sig undan.
 
Den enda som inte är rädd, är Nisse. Han tränade jag jättemycket med
som liten och det gav resultat. Det enda misstaget jag gjorde, var att
använda damsugaren som leksak :) Jag sög fast tex en boll och sen
kastade jag iväg den. Det har gjort att varje gång som jag ska damsuga,
kommer Nisse med en leksak och vill att jag ska kasta den.
 
När jag tog fram damsugaren så låg dom andra på fotpallen, medans Herrman kikade
fram bakom hörnet.
 
Tänkte att i dag skulle Herrman få bekanta sig lite med damsugaren,
innan jag slog igång den.
Lite tveksam var han från början.
 
Då fick jag en ide, la ett mjukisdjur på damsugaren.
Herrman blev genast mycket mer nyfiken och mindre
rädd. Nisse var även han med och det gjorde Herrman
mindre rädd.
 
Till slut fick han modet att dra ner leksaken,
från damsugaren.
 
 
 
Sen kunde jag ta damsugaren och gå till det andra rummet och
starta den. Herrman, men även Assar är fortfarande lite tveksamma
till det rullande monstret. Men vi får fortsätta träna och åter träna, så att
räddslan försvinner.
 
Vid tangenterna, matte.