Vi har varit och hälsat på Chivas, sov över där några dagar.
Det var jätteroligt, vi busade och var ute på många härliga
promenader.


Fast egentligen gillar Chivas mest att slappa :))

Medans vi var där så passade matte och de andra
människorna på att äta surströmming.
Matte säger att det är för sällan och hon var jätteglad
att hon äntligen fick äta sin sura fisk.

Vi fick inte sitta vid bordet, utan vi fick vara i rummet
bredvid. De hade satt en grind i dörröppningen så att
vi inte kom oss in :( Lite synd tyckte Zmugge som
aldrig hade känt en sådan lukt. Han sa till mig att han
hade så gärna smakat och rullat sig i en surströmming.
Zmugge älskar allt som luktar mycket, och det kan man nog
säga om surströmmingen.


Här har ni ett bildbevis på mattes fisk.
Synd att det inte var en luktblogg, då hade ni
också känt den fantastiska lukten :))

Efter all mat, ville lillhusse visa sin 123:a. Det
är en bil av märket Mercedes. Vilken årsmodell
det är vet vi inte.
Men han har i alla fall jobbat och slitit för att få den
så fin som möjligt och nu tyckte han det var dax att
vi skulle få se den, även om den inte riktigt var klar.
Matte är så stolt över honom, hon tycker han
är så jätteduktig. 
 
Här är en bild på bilen före renoveringen:


Så här ser den ut nu:



Bilderna blev lite mörka eftersom det var sent på kvällen.
Men ni ser i alla fall hur fin den blivit i lack och motor.
Snygga fälgar har den dessutom.
Oj, vad vi skulle vilja ha en sån frän bil.
Men matte säger att den är opraktisk och det
måste vi ändå hålla med henne om.

Vid tangenterna,
Nisse

För några dagar sen var vi och besökte Birgitta

och alla hennes hundar på Cayafa's kennel.
Zmugges uppfödare och barndomshem :)

Efter som det är långt att åka dit, var vi tvugna
att stiga upp jättetidigt :( Trötta men förväntansfulla
åkte vi iväg med vår nya bil, efter ett par timmar
var vi äntligen framme.

Vi möttes i dörren av Birgitta och griffonerna, Titti,
Nelly, Zoe, Ruberta samt Schipperketiken Katy.
Katy hade ett mycket speciellt sätt när vi kom in,
hon låg så här :)

Visst är hon gullig?

När vi hade hälsat klart fick vi följa med dem
ut på deras springaräng. Ni må tro att vi var
i himelriket, 5 snygga hundtjejer på en grön äng.
Bättre kan det nästan inte bli :)
Här kommer några bilder från vår
upplevelse på ängen.

Vi började med att följas åt, alla i rad.


Här är Nisse med en av tjejjerna.


Sen stannade vi upp för ett gruppfoto.
Det var inte lätt att få alla att stå stilla
samtidigt. Men vi gjorde så gott vi
kunde.


Till slut kunde vi ta ett kort där nästan
alla tittade åt samma håll :)


Efter att vi gått rätt så långt vände vi
tillbaks till deras hus. Här är vi och Ruberta
på väg hem.


Vi var tvugna att busa och springa iväg lite.
Matte blev lite oroliga men vi vände till slut
och kom tillbaks.


När vi kom fram till huset fick vi prova
att vara i en hundgård. Det var riktigt roligt,
ja när man har så många brudar runt om
kring sig är det inga problem.
Vi fick vara där en liten stund sen kom
matte och släppte ut oss.


Efter lite utställningsträning och lunch,
åkte vi till Chivas, momme och moffe.
Där sov vi över till dagen efter.
Hemma var vi först på eftermiddagen, trötta
men mycket nöjda över vår lilla resa.

Nisse och Zmugge

Jag måste få berätta hur sjuk jag varit.
Vaknade tidigt på lordagsmorgonen
och hade jätteont i magen.
Matte och husse låg och
sov, de hörde inte att jag var uppe.
Magen vred om så jag var tvungen att
bajsa flera gånger på golvet. Oj! det var
inte roligt, men jag hade inget val.
Till slut vaknade matte och såg att jag
inte mådde bra. Jag fick gå ut en liten
promenad och hade då så fruktansvärt
ont i magen att jag såg ut som en ostkrok

Under hela dagen så gav matte mig alla tänkbara
huskurer, men inget hjäpte. Till slut ringde
hon till veterinären och vi skulle få komma
dit klockan 20.00 på lördagskväll.

Matte stoppade mig och Nisse i bilen och vi
for iväg. Det var många djur som var sjuka
och vi fick inte komma in förrän klockan var:


Men då gick det snabbt, jag blev rakad på ena
frambenet och där satt de fast en spruta.
Därifrån tog sen veterinären en massa blodprover.


Medans vi väntade på svaren till blodproven,
fick jag gå till röntgen och ta foton på min mage.
Matte sa att jag var jätteduktig som låg helt stilla.
När korten var tagna, gick veterinären för att kolla
alla provsvar.
Under tiden fick vi vänta i ett tråkigt väntrum.
Nisse som inte gillar veterinären alls, låtsades
att han inte fanns. Jag vet inte om det hjälpte så
mycket :))


Efter en stund fick vi svar, jag hade en infektion i magen.
Så jag fick en spruta i nacken, det var antibiotika
och sen så fick jag dricka något vitt. De hade sett
något konstigt i magen så de ville att jag skulle
bli röntgad igen. Men vi var då tvungna att vänta
minst 1 timme till. Under tiden som vi väntade
fick jag dropp eftersom jag var lite uttorkad.


Efter vi hade tagit om korten 2 gånger så
var vi äntligen klara. Det var inget stopp i
magen utan den vita vätskan hade runnit
igenom alla tarmarna, den var nästan på
väg ut. Klockan var då runt 00.30 och vi
var jättetrötta. Men innan jag gick ut genom
dörren hos veterinären, så var olyckan framme
igen. Jag kunde inte hålla tätt utan all vit sörja
rann bara ut. Det var lite otur att det var just på
dörrmattan :( Matte var tvungen att torka upp efter
mig och sen åkte vi hem.
Idag söndag mår jag bättre, fast jag är lite trött.
Får bara dricka vatten och äta något kletigt,
et är visst bra för mina tarmar :)

Vid tangenterna
Zmugge

OBS. Om ni tycker att korten är oskarpa
och dåliga så beror det på att matte tagit dem
med sin mobil.
Vi hade inte tagit med oss den vanliga
kameran.