Hej!
Nisse här, måste få berätta hur det gick igår när
jag,  Zmugge och matte var på en utställning i Piteå.

Vi anlände tidigt till lokalen, det var nog ett stort garage :)
Så här såg det ut där domaren satt.
image417

Det fanns bara en ring och runt om
var det massor av människor och hundar.
Vi satte oss i ett hörn och väntade och väntade.
Ja, ni som varit på en utställning vet att det är
en lång väntan innan man ska in.
Men som tur var hade matte med sig vår
bur, den vi sitter i när vi åker bil.
Så jag och Zmugge la oss i den och sov en stund.
image418

Som ni kanske har läst, har jag lite problem med att ställas ut.
Matte tog därför på mig mitt utställningskoppel en bra stund
före det var min tur. Sen gick hon bland alla människorna och hundarna
så att jag ínte skulle tycka det var farligt. Till slut var jag mitt vanliga jag,
voffade lite på andra hundar och tyckte det var rätt ok att vara där.
Matte tränade också på att stå fint. Hon fick hjälp av tant Birgitta, Zmugges
uppfödare. Det var hon som tog korten. Så här fint stod jag:
image419
Ok, svansen orkade jag inte hålla uppe så länge :(

image420
Matte hjälpte därför till :)

Efter alla de här förberedelserna, så gick det riktigt bra
när jag kom in i ringen. Visst var jag lite rädd men
inte som förr. Jag stod still på bordet och domaren
fick titta i min mun och känna på mig. Hon var jättesnäll
och försiktig vilket var jättebra.
Sen sprang vi fram och åter samt några varv runt i ringen.
Jag försökte dra mig lite undan men matte
fortsatte bara att springa så jag var tvungen att hänga med.
Jag har fortfarande lite svårt att få upp svansen men
det kommer väl.
Att stå framför domaren ville jag inte, men
matte visade hur jag skulle stå, sen var det inga problem.
Jag åt till och med godiset som matte bjöd på och det har
jag aldrig gjort framför en domare förut.
Matte säger att det var som om jag blivit en champion,
så glad blev hon över mitt uppförande.

Min kritik:
2,5 år hane. Könspräglat huvud m. trevligt uttryck. Fin hals.
Bra rygg. Bra ben och tassar. Fina vinklar.
Rör sig bra när han vill. Trevligt visad!

Sen var det Zmugges tur. Han tycker det är rätt så roligt att
vara i ringen. Ja, visa tänderna är väl inte hans favorit men
han tränar på det :) Han var lite busig när matte och han skulle
springa runt i ringen. Matte säger att det beror på att hon var tvungen
att gå runt med mig så då blev det ingen tid över till Zmugge.
Men något som Zmugge är duktig på är att stå fint, där
stod han jättestilla. Bra Zmugge!

Zmugges kritik:
10 månader hane med könspräglat huvud. Mörka ögon.
Bra hals. Bra kropp för åldern.Bra benstomme.
Tillräckliga vinklar. Rör sig med bra steg när han vill.
Välvisad!

Domare: AnnCharlotte "Tjotte" Burman

Efter oss så var det Zelmas tur,  Zmugges lillasyster.
Hon var jätteduktig och jätteglad, svansen for åt och fram
hela tiden. Det var Birgitta, Zmugge och Zelmas uppfödare
som visade henne.
image421

Efteråt såg hon ut så här.
image422

Fler och bättre bilder på Zelma kommer snart att sättas in här på bloggen.

Sune och Herberts systrar, Siri och Ida var också där.
De satt vid ringen och väntade på sin tur.
image423

När vi hade visat upp oss tyckte matte att
det räckte så vi åkte hem, jättetrötta men mycket nöjda.

Eftersom Zmugge inte blev fotad så mycket,
så måste jag avsluta med en bild honom.
Så här såg han ut efteråt när han
somnat i mommes famn. Momme
säger att Zmugge är som en katt, fattar
inte vad hon menar med det.
image424

Vid tangentbordet
Inras Nils Karlsson Pyssling :)

Idag var vår polare Gibson på besök igen.
Vi hade det jättekul, med mycket bus och spring :)
Som vanligt tog matte ett gruppkort på
mig och Gibson.

Så här såg de ut första gången som vi tog
ett kort. Det var den 3 maj 2007.
image414


Det andra  var taget den 29 juni 2007.

image415

Dagens kort, den 27 september 2007.
image416

Visst ser man att vi blivit äldre :)

En trött men nöjd Zmugge.

Igår åkte jag och Nisse på en inofficiell utställning i Luleå.
Under vägen dit, hämtade vi upp Sune och Herbert.
Sune var med som sällskap, han är ju redan
Svensk, Finsk och Norsk Champion så han
behöver inte utställningsträna.
Herbert däremot behöver mer träning, ja
som jag och framför allt Nisse.

Först ut var Herbert och han skötte sig
jättebra. Stod fint på bordet och sprang
jättefint i ringen :)
Vill ni läsa mer om honom så gå in på
deras blogg.

http://sunesotnos.webblogg.se/

Här kommer i alla fall en bild på
Herbert och hans matte.
image407

Sen fick vi vänta jättelänge innan det var min och Nisses tur.
Men som tur var hade min uppfödare Birgitta med sig sitt
tält så vi fick sitta där och mysa.
Min matte säger att jag ska hälsa till Birgitta och tacka för
en jättetrevlig dag och för att vi fick sitta i hennes tält :)

TACK BIRGITTA, FÖR ATT VI FICK SITTA I DITT TÄLT OCH
FÖR ALLT ANNAT!!!!

Så här såg vi ut, jag och mina kompisar.
Om ni undrar vem den svarta och vita hunden är,
så vet jag inte. Men Herbert tyckte hon var jättefin
och rolig att leka med:))

image408

Sen så var det då Nisses tur och
min matte hade bestämt att hennes
syster, dvs Sune och Herberts matte
skulle prova gå med Nisse. Hon ville
se om det skulle gå bättre.

Här står de och väntar på sin tur.
image409

Här försöker hon få Nisse att stå fint.
image410

Ja, här står han väl lite bättre.
Fast svansen har han visst tappat bort :)
image411

Matte tyckte att det gick ganska bra med
Nisse och syrran. Kanske blir det blir fler gånger
som hon får gå med Nisse. 
Nisse fick i alla fall bra kritik av domaren:

Maskulin, mkt bra huvud och uttryck, utm hals,
 rygg och bröst och vinklar, rör sig mycket bra
när han vill, utm päls, behöver ringtränas,
men är fullt tillgänglig.

Domarens namn var Gunnar Norlin

Domaren var jättebra och tog sig tid efter utställningen
och tittade på Nisse en gång till när han stod på bordet.
Nisse tycker inte om att stå där, men Gunnar strök bara
på honom och gosade sen fick Nisse hoppa ner.
Nisse var glad och nöjd, även om han stått på bordet.
Det var min matte mest nöjd över.

Sen så var det min tur att gå in i ringen.
Men den här gången blir det inga bilder.
Vi hade ingen som kunde ta kort på mig,
alla var upptagna.

Men jag skötte mig som vanligt
jättebra, även om min matte klantade
sig lite när hon ska visa upp mig.
Hon skulle behöva gå en
kurs i utställning.

Min kritik var följande:
Mkt bra huvud, stark över och underlinje,
mkt bra benstomme och vinklar, utm rörelser med bra steg,
utm päls, stram och mycket lovande.

Jag hade samma domare som Nisse.
Både jag och Nisse fick HP och blev BIR
men det viktigaste var att vi fick massor
av träning och matte fick massor av bra
tipps.

Vid pennan, Zmugge :))
Vi har varit på träningsläger :)
och lärt oss en nya cirkuskonst.

image406

Vi har fått ligga i hårdträning,
med mycket hamburgerkött och dylikt.

Zmugge kan även hoppa mellan pelarna,
han gör vad som helst för lite godis :))
Vi har ingen bild på när han gör det, men matte
ska försöka ta ett kort.

Nå alla hundvänner, kan ni också det här?

Nisse och Zmugge